FANDOM

W czasach, gdy przed wiekami krasnoludzkie królestwo Scyty było potęgą militarną i ekonomiczną, Throal był jedynie zlepkiem osad zamieszkiwanych przez traperów i koczowników.

Scyta była trzymana w szachu przez sąsiadujące państwa-miasta K'rzon i Killeę. Jednak wewnętrzna rywalizacja miast doprowadziła wkrótce do wybuchu wojny domowej.
Scytanie wierzyli, że Thystonius powołał ich, by królowali pośród wszystkich krasnoludów. W czasach pierwszego stulecia Throalu, Scyta prowadziła regularną wojnę z oboma państwami, by w końcu je zająć i okupować. Niestety ten stan nie trwał długo. Co kilkadziesiąt lat, wybuchały powstania w okupowanych ziemiach i w wyniku wojen, K'rzon i Killea odzyskiwały czasowo niepodległość. Dopiero za panowania króla Kardoka, podpisano pokój z oboma miastami.

W czasach Wojen Orichalkowych Scyta toczyła zacięte boje z Elfim Dworem ze Smoczej Puszczy. Jednak z chwilą przybycia Theran do Barsawii i założenia Parlainth, scytanie ulegli militarnej sile najeźdźców i zostali zmuszeni do uznania zwierzchności Thery. Jednak to nie Therania stali się przyczyną upadku Scyty. Jeszcze przed Pogromem, właśnie w tym miejscu pojawiało się coraz więcej niebezpiecznych potworów, wkrótce scytanie musieli opuścić te niebezpieczne ziemie i emigrowali do Throalu. Z okresu Pogromu mamy informacje o stolicy Scyty - Draoglinie, jednym z ostatnich bastionów królestwa, gdzie horrory spowodowały straszliwą śmierć wszystkich noworodków. Król Ragnar nie dopilnował wybudowani kaeru, pochłonięty wojną domową. Powiada się, że ostatecznego unicestwienia Scyty dokonały stada dziwacznych, owadopodobnych stworów. Historycy posądzają o to Invae.

Źródła
Podręcznik podstawowy
Przewodnik po Barsawii
Mieszkańcy Barsawii, tom 2
Throal Dwarf Kingdom
Crystal Raiders of Barsaive